Moire holnap délutánra: A cél olyan vizuális képlet kialakítása volt, ami egyszerűségében és árnyaltságában egy repetitív dallam szekvencia rajzolatát idézi. A kapott eredmény nem akar több lenni, mint ami, zaj. Színes háttérzaj, az iskola zenei mindennapjaiban.
Koncepció
A moiré mintázat (interferrencia) egy fizikai jelenség, ami két különböző forrású, koherens hullám találkozásakor jön létre. A jelenség következtében a két struktúra együtteseként egy új mintázatot érzékelünk, aminek rajzolata a nézőponttól függően dinamikusan változik. Az interferencia jelensége hangi és képi hullámok esetén egyaránt megfigyelhető. Hanghullámok esetében felhangokat, a homlokzat vizualitásában pedig másodlagos színek megjelenését eredményezi. Az üvegfalon megjelenő árnyékoló grafika élménye - úgy ahogy hangi érzetek esetében is- nem homogén. Attól függően, hogy milyen szögből, távolságból illetve milyen fényviszonyok között találkozunk vele, más és más élményt nyújt. A cél egy olyan vizuális képlet kialakítása volt, ami egyszerűségében és árnyaltságában egy repetitív dallam szekvencia rajzolatát idézi. A kapott eredmény nem akar több lenni, mint ami, zaj. Pozitív háttérzaj, az iskola zenei mindennapjaiban.
Wesselényi utcai Moire homlokzat
Technológia
A homlokzat szerkezeti kiosztása már önmagában bonyolult grafikai ritmust képez, így olyan mintákat terveztünk, melynél a két struktúra nem oltja ki egymást. A grafika megjelenítése kerámiafesték felhordásával, szitanyomás technológiával készült. A szitázás egy egyszerű, még is sok lépésből álló eljárás. Egy vektoros grafikai programban elkészült és beméretezett mintát, precíziósan előkészített szitákra világítjuk le. A sziták mozgatásával. A festéket a felhordás után az edzés során a felületbe égetik. A technológia mellett szól a kialakított felület mechanikai ellenálló képessége, UV stabilitása: a festékek speciális üvegipari kerámia festékek melyek a beégetés során az alapul szolgáló üveggel egy anyaggá válnak.
technológiai megkötések és a gyárthatóság érdekében a végleges minta egy horizontálisan ismétlődő, hullámsor lett. Mivel a homlokzaton nincsenek azonos üvegméretek, olyan minta mellett döntöttünk, ami tetszőlegesen megszakítható és folytatható. A tervezés részleteinek kidolgozásában, fontos momentum volt a majdani gördülékeny gyárthatóság elősegítése.
A színek érzelmekre gyakorolt pozitív hatása jól ismert. Az egyetem belső üveghomlokzata összességében 700m2 felületet jelent. A belső udvar puritán, sőt ipari elemekkel tűzdelt környezetében (tűzfalak, kémények) fontos motivációt jelentett, hogy a létrejövő homlokzat, mind az épület belső, mind külső megjelenésében dinamikus és friss legyen. A színek alkalmazása tette lehetővé a technológiából adódó monotonitás feloldását, a változatosságot biztosító finom átmenetek, árnyalatok megjelenését.